onsdag 8 februari 2012

Citron & Ingefärsmarmelad


Fick lite smått sug av syrlig marmelad i går när jag gick och lade mig och kom på idén att göra egen citronmarmelad, och eftersom det bara är jag som gillar marmelad här hemma så gjorde jag en lite sats av det bara. Har inte smakat än men den doftar ljuvligt i mitt kök.

Du behöver:
2 citroner
1 dl vatten
2 dl syltsocker
1 vanlijstång eller vaniljextrakt.
2 tsk riven ingefära

Tvätta citronerna väl, torka av dom och riv på den fina sidan av rivjärnet, akta så du inte får med det vita av skalet. Lägg över skalet i en kastrull och skär ut citronköttet och skiva i bitar och lägg även dom i kastrullen tillsammans med den rivna ingefäran och vaniljen från vaniljstången, häll över vattnet och koka upp. Tillsätt sockret och låt koka under omrörning några minuter, låt sedan sjuda i ca 15 min och fortsätt att röra om.
Häll sedan över i en ren glasburk, låt den svalna innan du stänger locket.

Jag ska testa min med nybakade scones inom kort, ett lyxigt mellanmål!

1 kommentar:

  1. Bästa receptet på citronmarmelad! God med ”ingefärastinget” som blir lite avrundat med vaniljstång. Jag brukar gör tredubbel sats. Så njutbar!!

    SvaraRadera