fredag 18 mars 2011

Fullkornsbröd med morötter.


När jag är hemma och är sjuk brukar jag känns mig en smula bättre av att få baka lite för att sedan sätta mig i soffan med en mysig film och något smarrigt att fika. I går bakade jag detta brödet som jag och Johan avnjöt till kvällis, tillsammans med keso och grönsaker och ett gott te. Mums!

Fullkorn och morots bröd.
1 limpa.

4 dl rågsikt
4 dl dinkel fullkorn2 dl rågkross 
1 dl havre 
1 dl linfrö

1 dl solrosfrön
2 tsk havssalt1 msk bikarbonat
1 till 2 morötter fint rivna
2 msk ljus sirap el honung

5 dl filmjölk


Gör såhär!
Sätt ugnen på 175 grader.
Ta fram en bunke och blanda i hop all torra ingredienser. Riv morötterna och häll på sirapen och tillsist filmjölken. Blanda i hop allt till en deg. Ta fram en avlång brödform och smöra den man kan även slå lite ströbröd i med. Tryck i degen i formen och platta till lite lätt. Strö över lite rågkross och solrosfrön och grädda längst ner i ugnen i ca
1 timma. Låt svalna lite innan du skär upp det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar